Bałkański Tour Nubirki - Dubrownik cz.3

Słów kilka o sobie: jestem NUBIRKA, srebrna, metaliczna, ot co.  Nubirka jaka jest każdy widzi. Wybitna, ponadczasowa, pełna mocy i dobrych prędkości. 

Wcześniejsze etapy: Gawęda o Chorwacji  i  część druga:  Gawęda o Bośni i Hercegowinie 

Z Bośni udałam się znów przez góry do Perły Adriatyku. Do Perły nad perłami. I co ciekawe zadbali o idealny parking dla mnie. Miałam Dubrownik u stóp, morze aż po horyzont i parę godzin na kontemplację.Gdzie mieści się taki super parking? Ano u podnóża bośniackich gór. Na górze Srd… 412 m. n.p.m. liczonych od samego morza.


Wdrapałam się tam dzielnie, zobaczyłam wielki betonowy krzyż, nowiuśką stacja kolejki, zniszczoną twierdzę Marmonta z ekspozycją dotyczącą ostatniego ataku na to jedno z najpiękniejszych miast świata … o tyle wymowną, że atakujący Serbowie mieli miasto z tego szczytu wystawione „jak na patelni”.

 Starówkę otaczają olbrzymie mury obronne, dzięki którym Dubrownik
 nigdy nie został zdobyty w bezpośredniej walce (nawet w 1991 r.).
z tarasu kolejki



Miałam też wesołą i kolorową kompanię  - uroczych taksówek.  A wszystko za free. Dobry parking, nie?


Ja zostałam kontemplować widoki, a oni spacerkiem zeszli zdobywać mury Dubrownika, pić wodę z fontanny Onufrego, gubić się w niezliczonych uliczkach, ślizgać po wypolerowanym bruku i słuchać rozbrzmiewającego się zewsząd języka polskiego.

Stacja drogi krzyżowej na zboczu Srd
Katedra Wniebowstąpienia NMP, kościół św. Błażeja, wieża zegarowa przy Pałacu Rektorów.

Baszta Minceta z XIV i XV w.
Słynne Mury mają prawie 1,5 km. długości, a w niektórych miejscach ich wysokość sięga ok. 25 m. Umocnienia murów stanowią 12 kwadratowych i 3 okrągłe wieże obronne, 5 bastionów, twierdza Św. Jana oraz forty Lovrijenac od zachodu i Revelin od wschodu.
mury nad murami
 Od strony zachodniej na starówkę prowadzi imponująca brama Pile. Wiedzie do niej kamienny most z XV w. oraz drewniany most zwodzony. Wokół rosną drzewa pomarańczowe i cytrynowe. Nad bramą umieszczono posąg patrona miasta, św. Błażeja (sv. Vlaho), wykonany w 1922 r. przez wybitnego chorwackiego rzeźbiarza Ivana Meštrovicia.
Brama Pile
Jest to okrągła, dosyć spora budowla, którą w 1438 r. wzniósł Onofrio di Giordano della Cava, żeby uczcić zakończenie budowy wodociągu, dostarczającego miastu wodę ze źródeł rzeki Dubrovački, odległych o 12 km.
Wielka fontanna Onufrego
Pierwotnie była bardzo bogato zdobiona, ale po trzęsieniu ziemi w XVII w. uległa zniszczeniu i do dzisiaj zachowało się jedynie 16 rzeźbionych masek, z ust których wypływa woda.
wąskie uliczki
Fort św. Jana od strony portu
Fort św. Jana (Sveti Ivan) znajduję się po południowej stronie portu. Powstał z XIV-wiecznej wieży, która przez wieki była umacniana i rozbudowywana. Z tego powodu fort nazywany jest także Wieżą Mulo. Obecnie znajduje się w nim Muzeum Morskie i Akwarium.
Plac Luža i ulica Pred Dvorom i błysk bruku

Zostałam do zachodu słońca, ehhh szkoda słów. Takich widoków nie ma za dużo. Mój kierowca wrócił po mnie kolejką i zjechaliśmy zabrać resztę. Spryciarze.



 Następnego dnia nie zabrali mnie tam już, bryyy niewdzięcznicy … pojechali sobie autobusem – nie rozumiem, jak można mnie było tak potraktować … niby, że mam odpoczywać, bryyy.  Za to miałam piękny zachód słońca.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Szlak Graniczny: Wetlina, Rabia Skała, Rawki

Z wizytą w Fatimie.

Wybrzeże Łotwy - pięknie i pusto.

Portugalskie azulejos - mozaikowy świat z przewagą bieli i błękitu

Ryga - z dachowym kotem i kogutem w tle.

Ermitaż - maksymalna dawka sztuki

Ateny - miasto filozofów i nie tylko