Spiski zastaw: tatrzański śnieg i gorące źródła.

Dawno, dawno temu król Władysław Jagiełło pożyczył Zygmuntowi Luksemburskiemu ok 7 ton czystego srebra w postaci nie wiele dziś mówiących: 37 000 kop szerokich groszy praskich...

Król Jagiełło otrzymał w ramach ówczesnej hipoteki tj. zastawu m.in 13 miast spiskich. Pożyczka nigdy nie została oddana, ziemie spiskie należały do Polski - do czasu Zaborów.

W poświąteczny poranek A.D 2014 wsiadłam do pociągu, potem do samochodu i ruszyłam na Spisz. Trafiłam na nie za duży śnieg, lekki mróz i słonko co i rusz chowające się za chmury. Noclegi zarezerwowaliśmy w Nowej Leśnej u przesympatycznych gospodarzy, gawędziarzy. Pokoje z widokiem na ośnieżony granie Sławkowskiego Szczytu i Łomnicy. Dobra miejscówka: było blisko zarówno w góry jak i do term. Dodatkowo, można pozostawić samochód i przemieszczać się kolejką - elektriczką.

Sławkowski szczyt
Wyjazd był bardzo przyjemny. Powłóczyliśmy się po Tatrzańskiej Łomnicy, uroczym Starym i Nowym Smokowcu, Szczerbskim Jeziorze, pochodziliśmy po dolinach.

Widzieliśmy skocznie narciarskie nieopodal Szczyrbskiego Jeziora. Nieczynną K120 oraz normalną K90, na których w 1970 roku rozgrywano Mistrzostwa Świata w Skokach Narciarskich.

Dawniej tu organizowano konkursy Pucharu Świata w skokach narciarskich (ostatni konkurs rozegrano w sezonie 1990/1991).
Woda z głębokości 1300 m, ok 36 - 38 st.C
Po pławiliśmy się w gorących wodach w Popradzie, gdzie odbyło się moczenie w parującej wodzie na zewnątrz budynku. Zawsze mnie intrygowało, czy jako zmarzlak odważę się na taką kąpiel w zimie.  Odważyłam się i bardzo mi się to spodobało. Terapii ciepłem, światłem i kolorem też nie zabrakło.

Zwiedziliśmy lodową katedrę,

Tatrzańska Katedra Lodowa

Tatrzańska Katedra Lodowa to wyjątkowy lodowy kościół z elementami przyrody tatrzańskiej, który zbudowany został na Hrebienoku /Siodełko/ koło Starego Smokowca na wysokości 1285 m n.p.m. Zachwyca precyzją wykonania i detalami, które podkreśla odpowiednie oświetlenie.

Wstęp do lodowej bazyliki jest bezpłatny

wykorzystaliśmy kolejki na Hrebieniok i Skalne Pleso, dokonaliśmy nocnych odwiedzin w Lewoczy.

Hrebieniok - tor saneczkowy czynny w dzień i w nocy

Niestety tylko Królowa Tatrzańska odmówiła nam audiencji - ku mojemu niewypowiedzianemu rozczarowaniu.
Łomnica. Poniżej górna stacja kolejki na Łomnicki Staw oraz najdłuższa narciarska trasa zjazdowa .
 Był  przepiękny dzień z powietrzem ostrym jak żyleta, dalekie obserwacje były gwarantowane. Ale królewskie oblicze Łomnicy zostało niewzruszone, przy minus 25 stopniach C - nie chciała na szczycie widzieć gapiów.
Drugi co do wysokości (2634 m n.p.m.) szczyt Tatr.

Nie wiadomo czy chciała najlepsze widoki zostawić tylko dla siebie, czy ktoś z 10 osób, które tam wjechały tak jej się spodobał, że nie chciała go wypuścić na dół.

dolna stacja na szczyt Łomnicy, dziś wagonik nie pojedzie
  Nam zostało obejrzeć obserwatorium na tle błękitnego nieba jak i w chmurze,
Łomnicki Staw [ słow. Skalnaté pleso]  – jezioro polodowcowe  położone w Dolinie Łomnickiej na wysokości 1751 m n.p.m., pod południowymi stokami Łomnicy.  Powyżej jeziora, na zboczu Huncowskiego Szczytu (1783 m), działa obserwatorium nad Łomnickim Stawem, założone w 1943 roku.

pospacerować w stronę Wielkiego i Małego Svišt’ovkou.

Widok z podejścia czerwonym szlakiem na sedlo pod Svišt’ovkou

I szlak niebieski w stronę: Niżnia Rakuska Przełęcz (słow. Sedlo pod Malou Svišťovkou)

zbocza Jaszczerzycy

I wrócić ostatnim kursem kolejki na dół.
Stacja górna kolejki: z Tatrzańskiej Łomnicy.

Stacja przesiadkowa:

Stacja dolna w Tatrzańskiej Łomnicy:

Tatry w tle na pożegnanie.